Navamsa - tajemnice podziału znaku na dziewięć części

 Autor: Rafał Gendarz

Strona www autora: http://rohinaa.com/

 

Kalyana Verma w swoim traktacie astrologicznym Saravalipisze iż, horoskopy podziałowe zwane Vargami dają nam wiedze na temat różnych aspektów życia, wspomina nawet iż bez horoskopów podziałowych nie można uczynić nawet kroku w astrologii. Mimo iż tak radykalne stwierdzenia padają w śastrach duża część społeczności astrologicznej opiera się tylko na Rasi (D-1) i Navamsie (D-9), niektórzy również dodają Drekkana (D-3) w swojej analizie. Mimo iż temat horoskopów podziałowych nie jest tematem tego artykułu, warto mieć świadomość jak dużą rolę odgrywały w Paramapara-Jyotish Vargi.

Mimo iż Navamsa najczęściej kojarzona jest z rozpoznawaniem małżeństw i partnerów chciałbym jednak przedstawić inne spojrzenie na ten horoskop podziałowy.

Dignity

Parasara w temacie Vimshopak Bala najwięcej punktów przyznaje Shastyamsie (D-60), która dotyczy karmy nagromadzonej nie tylko w poprzednim życiu ale przez całe nasze przeszłe bytowanie. Navamsa, dlatego iż jest pomocą w ocenie godności(Dignity) planet jest niesamowicie ważna w ocenie skutków jaki wywierają planety na charakter oraz wydarzenia danej osoby. Planeta w upadku (Neecha) w Navamsie i w wzniesieniu (Uccha) w Rasi jest w gorzej sytuacji niż w przypadku odwrotnym, analiza Navamsy zatem jest bardzo istotna.

Źródło

Poproszono mnie o zademonstrowanie paru technik interpretowania Navamsy. Dlatego iż śastry nie podają za wiele informacji na ten temat cały zasób wiedzy pochodzi z sukcesji uczniów i nauczycieli. Wiedza astrologiczna dlatego że może byc wykorzystywana w niepobożnych celach zostaje skrywana przed ogółem. Poniżej są techniki, których się nauczyłem od mojego nauczyciela Visti Larsen, który należy do Sri Jagannath Center, społeczności astrologów wywodzących się z linii Sri Achutya Dasa, ucznia Sri Caityanyi Mahaprabhu.

Przykładowa Navamsa:

Date: October 25, 1982

Time: 19:36:30

Time Zone: 1:00:00 (East of GMT)

Place: 18 E 41' 00", 50 N 13' 00"

Techniki

  • Atmakaraka. Parasara planetę, która ma najwięcej stopni nazywa Atmakaraką (podobnie jak Jaimini Rsi w Upadesa Sutrach). Atmakaraka to król horoskopu i wskazuje na przyczyny narodzin (Navamsa) oraz materialną manifestacje pragnień (Rasi). Brany jest pod uwage charakter planety, jej stan (Avastha) oraz pozycja w znaku i domu. Przykład: Atmakaraką w tym horoskopie jest Jowisz, co wskazuje iż w tamtym życiu osoba taka mogła mięc Karakamse w Rybach lub Strzelcu co wskazuje na pobożne i religijny pochodzenie. Warto zauważyć Yogę (układ) w którym planeta bierze udział. Widzimy że Jowisz jest razem z Marsem tworząc tzw. Guru-Mangal Yoge, Mangal czyli Mars daje Agni tattve, która odpowiada za logikę, natomiast Jowisz daje Akasha-Tattve czyli eter, w ten sposób Yoga ta daje wiedzę, możliwość analitycznego wglądu w świat oraz intuicje (Akasha).
  • Dom Atmakaraki. Ważne jest by rozpatrywać dom, w jakim znajduje się Atmakaraka, technika jest taka iż liczymy domy od Atmakaraki do Navamsa Lagny i w ten sposób odczytujemy wewnętrzne pragnienie, z którym pojawiła się dusza w tym ciele. Przykład: Atmakaraka jest w domu piątym co oznacza, iż dziewięć domów jest od Atmakaraki do Navamsa Lagny, oznacza to iż powodem narodzin są sprawy związane z dziewiątym domem takie jak : dharma, nauczanie, wiedza wyższa oraz bycie ojcem lub Guru.
  • Mantra, Yantra, Tantra. Jaimini Upadesa Sutra, wskazuje iż liczba malefików w Kona do Karakamsy (znak, w którym jest Atmakaraka) daje nam wiedze na temat wewnętrznych możliwości, które rozwija osoba. Im więcej malefików tym większa intuicja i zdolności parapsychologiczne. Teraz czy to będzie wykorzystane w dobrym czy złym celu jest ukazane w aspektach na Karakamse. Benefiki dają tzw. białe zdolności , brak benefików czarne. Przykład: Jowisz jest w baranie, Kona to Baran, Lew i Strzelec, W Baranie jest Mars, w Lwie Ketu, w Strzelcu Słońce, trzy malefiki dają duże zdolności. Wenus (benefis) aspektuje Karakamse przez aspekt znakowy (Rasi Dristi) co wskazuje iż osoba ta wykorzysta swoje zdolności w dobrym celu.
  • Navamsa-Thulya-Rasi. Dlatego, iż Navamsa jest podziałem znaku na dziewięć części i dotyczy rzeczy związanych z dziewiątym domem (dharma, pobożność), jest pewien system nazywany Navamsa-Thulya-Rasi gdzie znaki z Navamsy projektowane są na Rasi, jest również system odwrotny (Rasi-Thulya-Navamsa). Pierwszy dom to będzie dom dziewiąty, więc drugi będzie dziesiątym i będzie wskazywał na karme jaką zajmujemy się w tym życiu. Przykład: Strzelec to pierwszy dom, koziorożec to drugi dom, w Rasi koziorożec jest znakiem oblegającym ósmy dom, ósmy dom dotyczy przemiany, okultyzmu, astrologii, reinkarnacji, śmierci. Osoba ta zajmuje się astrologią oraz jest zainteresowana okultyzmem.
  • Cztery Ayana Technika Ayana. Pisma wedyjskie dzielą aspekty życia na kama, artha, dharma i moksa. Kama jest to zadowalane zmysłów zgodnie z kodeksem religijnym, artha to tworzenie sytuacji, która umożliwi zadowalanie zmysłów, dharma to system kontrolujący relacje między ludźmi oraz Bogiem, Moksa to zespół czynności lub nastawienie, które gloryfikuje wyzwolenie się z ciała materialnego. Technika ta bierze pod uwagę Kendra (1, 4 , 7 , 10) od Karakamsy i zwraca uwagę na Dig-Bala (siłę kierunkową). Przykład: W horoskopie tym Kendra są obsadzone przez Marsa, Księżyc oraz Saturna, widzimy że Saturn oraz księżyc uzyskują Dig-Bala co oznacza iż osoba ta jest mocno zanurzona w Kama (7 dom), oraz Moksa (4 dom).
  • Zdolności. Ostatni punkt warty omówienia wskazuje na zdolności którymi został obdarzony posiadacz horoskopu, mimo iż zdolności które są dostępne ukazuje nam Prithvi-Drekkana a zdolności które wypływają z materialnej sytuacji ukazuje nam Rasi warto wiedzieć do czego mamy talent. To pokazuje nam Navamsa. W tej kwestii należy zwrócić uwagę na domy Trikona (1,5,9) od Navamsa Lagny (ascendentu w Navamsie). Pierwszy dom mówi o zdolnościach, które mają duży wpływ na nasz wewnętrzny charakter, piąty dom o zdolnościach które zdobyliśmy dzięki dobrej karmie, dziewiąty dom o zdolnościach rozwijanych przy boku nauczyciela. Przykład: Pierwszy dom: Słońce. Słońce daje zdolności muzyczne, atrakcje do czytania książek, które dają konkluzje o życiu takich jak Vedanta czy Gita. Posiadacz horoskopu ma zdolności muzyczne, szybko nauczył się grać na gitarze i innych instrumentach, mimo iż obecnie nie rozwija tego typu talentów. Bardzo lubi czytać Bhagavad Gite i dawał również z Niej wykłady. Piąty dom: Jowisz, Mars. Jowisz daje pobożną, moralną nature oraz atrakcje do książek, które opowiadają długie historie jak Purany, Mahabharata, Jowisz daje również zdolności w astrologii. Posiadacz horoskopu zajmuje się astrologią. Mars daje natomiast zdolności do gotowania, logicznego myślenia, sztuk walki. Dziewiąty dom: Ketu. Ketu to Ganita - Karaka, odpowiada za zdolności matematyczne a szczególnie zdolności do astrologii. Jaimini wskazuje również zdolności w zajęciach wymagających oka do detali jak na przykład zegarmistrz. Posiadacz horoskopu w szkole podstawowej brał udział i wygrywał konkursy matematyczne, jak wspomniałem wcześniej zajmuje się astrologią.

Podsumowanie.

Jest jeszcze wiele technik, które nie przedstawiłem tutaj jak rozpoznawanie natury jeśli chodzi o związki, relacja z nauczycielem duchowym, omeny zsyłane przez karmę, choroby i leczenie ich, kharesh, nastawienie do pracy i towarzystwo w pracy, metoda rozpoznania jak się najłatwiej uczyć, Navamsa-Parivartana itd, mam nadzieje jednak, że artykuł ten zainspiruje aspirantów Jyotish do analizowania punktów przedstawiony wyżej i kontemplacji jak mają się one do osobistych poszczególnych sytuacji w ich życiu.

Om Tat Sat

 

0
0
0
s2sdefault