Odwiedza nas 68 gości oraz 0 użytkowników.

Carakaraka i duchowość - Bhagavat Gītā 7-5

Bhagavat Gītā 7-5

अपरेयमितस्त्वन्यां प्रकृतिं विद्धि मे पराम्‌।

जीवभूतां महाबाहो ययेदं धार्यते जगत्‌॥ ७-५॥

apareyamitastvanyāṁ prakṛtiṁ viddhi me parām |

jīvabhūtāṁ mahābāho yayedaṁ dhāryate jagat || 7-5||

Tłumaczenie Prabhupada:

Oprócz tych energii, o potężny Arjuno, istnieje Moja wyższa energia, którą są wszystkie żywe istoty wykorzystujące zasoby tej niższej, materialnej natury.

Oprócz materialnego stworzenia w tym wszechświecie są żyjące istoty, które zaliczone są do wyższej energii. Te istoty są różne od materialnych bytów i ich nazwa to dźiva albo dźivatma; określenie to jest bardzo podobne do słowa paramatma lecz istota jest różna. Dźivatma określa żywe istoty, które doskonaląc się uzyskują coraz to wyższy poziom inteligencji a wolna wola jest ograniczona (bazuje na znakach upachayas) i znajduje się pod kontrolą praw karmy, grzechu i odrodzenia. Definicja karmy i grzechu zmienia się w zależności od klasy żywych istot (niezgodność mana) jak również zmienia się klasa (ahankara) bazująca na buddhi (inteligencji). Na przykład, grzechem nie jest zabicie krowy przez lwa ale wielkim grzechem jest zabicie krowy przez istotę ludzką. W tym przypadku definicja grzechu bazuję na pojęciu dharmy (rządzących praw natury) następuje to z powodu niezgodności klas rozróżnianych jako mana. Pomiędzy ludźmi, osoby zrealizowane, posiadające wielką wiedzę, duchowni albo inaczej mówiąc brahmana ponoszą większy grzech zabijając krowę niż vaiśya (kupcy) posiadający wiedzę. W tym przypadku definicja grzechu jest zależna od prawdziwej wiedzy (buddhi).

Tak więc różnica między jakością grzechu to mana, reprezentowana przez Księżyc, a wynikiem jest to, że rozważamy węzły Księżyca jako planety regulujące nagromadzoną karmę. Rahu wskazuje grzechy przeszłej karmy i popełnione z pełną wiedzą o konsekwencjach, natomiast Ketu, reprezentuje grzechy popełnione nieświadomie. W pozytywnym sensie Rahu reprezentuje karę i odkupienie a Ketu cierpienie i wyzwolenie. Jako całość reprezentują przeciwne punkty bhoga i moksa.

Te osiem zmiennych w schemacie wynikającym z poprzednich Shlok zostało zmodyfikowane do dziesięciu zmiennych w planie, który zawiera węzły Księżyca - Rahu (wschodzący węzeł) i Ketu (zstępujący węzeł), dodatkowo odnosimy te zmienne do lagna i siedmiu planet od Słońca do Saturna. Życie będąc wynikową nie moksa lecz na duchowym poziomie jest reprezentowane przez indywidualną dźivatmę a jej współdziałanie z innymi atmami, ciałami od Rahu (wykluczając Ketu). Tych siedem planet od Słońca do Saturna i Rahu to osiem Karaka Czara, których użwamy do układania horoskopów (dźataka) i wszystkich innych diagramów żywych istot, inaczej mówiąc tych, które mogą spłodzić potomstwo.

Free download - Pobierz za darmo

Dotacja

Możesz pomóc w utrzymaniu strony składając niewielki datek.
Kliknij w link, wpisz kwotę i zatwierdź.
Dziękuję!
PayPal